5 tips i valet av typsnitt till dina profilprodukter

Garamond, Times New Roman, eller ska vi skoja till det med Comic Sans? Att hitta rätt typsnitt till dina profilprodukter kan vara minst sagt snårigt i denna ofantliga djungel av bokstäver. Hur ska man ens kunna välja mellan olika uppsättningar streck, punkter och former där skillnaden ibland knappt går att se med blotta ögat? Och spelar det så stor roll?

Ja, självklart spelar typsnittet roll. Det skickar en signal och kan både hjälpa till att förmedla rätt känsla – och totalt stjälpa den på vägen. Det är viktigt att landa i rätt beslut innan du gör din beställning.

Du kan ju såklart alltid kontakta ett proffs på profilprodukter för rådgivning men i första hand är det bra att kunna bilda dig en uppfattning själv så att ha ett mer produktivt resonemang med säljaren som guidar dig.

Misströsta inte! Här är listan som hjälper dig på rätt spår, så att kunderna fokuserar på budskapet och inte hakar upp sig på typsnittet som förmedlar det…

1. Företagets grafiska profil
Har ditt företag redan en grafisk profil? Håll dig då till den även när det kommer till typsnitt på profilprodukter. Att hålla ihop den grafiska profilen genom alla led i företaget utstrålar en proffsighet och en trovärdighet. Ni vet vad ni sysslar med, era kunder lär sig att känna igen er stil och ert språk – det blir helt enkelt en genväg till att skapa ett tydligt och bra varumärke.

2. Vilken känsla vill ni förmedla?
Olika typsnitt sänder ut olika signaler. Vilken vill ni förmedla på just de här produkterna? Olika grupper av typsnitt står för olika saker så börja med att skriva ner vad ni vill stå för.
Är ni moderna? Traditionella, konstnärliga eller knasiga?
Välj fyra–fem ord som ska definiera både era produkter och ert företag. När ni hittat orden som står för just er är det dags att börja gå igenom de olika grupperna av typsnitt för att smalna av utbudet och närma er ett kommande typsnitt.

3. Välj rätt grupp av typsnitt
Nu har ni era värdeord och era signaler. Då kan ni börja hitta rätt grupp av typsnitt för just dem. Här är en kort lista på grupperna av typsnitt – och vad de signalerar:
Serifer: Traditionellt, respektabelt och pålitligt.
Sans-serifer: Modernt, minimalistiskt och stilrent.
Slab-serifer: Kaxigt, självsäkert och utstickande.
Dekorativa typsnitt: Kul, knasigt och eget.
Handskrivna typsnitt: Personligt, konstnärligt och avslappnat.
Kursiva typsnitt: Unika och ofta eleganta.

4. Passar typsnittet produkten?
Här gäller det att vara djävulens advokat för sig själv och sina produkter. Kommer typsnittet och budskapet till sin rätt på den typen av profilprodukter som ska produceras? Eller blir det allt för otydligt? För oläsbart? Här gäller det att tänka ett varv till.
Vi vill ha ett slagkraftigt budskap – då kanske det inte fungerar med snirkliga, svårlästa men vackra bokstäver som dessutom ska broderas? Det kanske blir oläsligt?
Vi vill vara moderna och stilrena – då kanske det blir alldeles för kraftfullt med feta, skrikande bokstäver som trycks upp i största storleken?
Hitta balansen mellan vad som är snyggt och vad som bidrar till att göra budskapet tillgängligt. Begripligheten får aldrig stå tillbaka på grund av det grafiska så här gäller det att balansera. Testa, ta fram flera exempel, jämför och välj bort.

5. Till sist – testa hur unika ni är
Vill ni vara unika? Igenkänningsbara? Egna? Då gäller det att göra en koll på vilka andra företag och produkter som använder samma typsnitt. Gör en snabb sökning på Google på just typsnittet ni valt för att se vilka andra företag och logotyper som dyker upp. Är det enkelt att förväxla dem med er? Byt då till något mer unikt.
Låt även en fokusgrupp säga vad de tycker om just typsnittet ni valt till era produkter. Vad får de för associationer? Det är bättre att få synpunkter i det här stadiet än när allt är färdigtryckt.

Som ett sista steg finns bara en sak att göra – ska det vara kaxiga VERSALER eller mer blygsamma gemener? Testa hur de olika varianterna ser ut i just ditt utvalda typsnitt. Blir det kanske en klockren sista justering att välja just versaler, eller är det faktiskt så att det är de små bokstäverna som för fram det starkaste budskapet?

Som sagt, att hitta rätt typsnitt är något av en djungel – men misströsta inte. Det är också en spännande och rolig chans att hitta det som passar er precis rätt, oavsett om det är en traditionell, knasig eller stilren känsla ni vill skapa. Se möjligheterna i det! Ta vara på chansen att skapa något alldeles eget, från grunden, som andra människor kommer vara stolta att bära, eller bära med sig. Så gör det grundligt. Låt det ta tid. För det här är någonting som ska kännas helt rätt.

Lämna ett svar