Välj rätt placering av tryck på profilkläder

Hur ska du välja rätt placering av tryck på dina profilkläder? Svaret på frågan är att det varierar beroende på bland annat vilken typ av kläder det handlar om, vad syftet med trycket är men även på vilket behov du har.

Som du förstår är det inte bara ett enda enkelt svar på var som är den bästa placeringen utan det beror på olika faktorer. Vi ska guida dig genom olika möjliga placeringar, vad du ska tänka på och vad som är fördelarna med tryck på profilkläder.

Olika möjliga placeringar för tryck

Här följer några tips på möjliga placeringar för ditt tryck på profilkläder. Information kring de olika alternativen samt vilka som är de vanligaste placeringarna.

Vänster bröst

Detta är den vanligaste valda placeringen av en logotyp eller företagsnamn. Här är trycket väldigt synlig och folk är vana att se trycket vara placerat här.
Placeringen fungerar bra för företagen som inte vill ha något gigantiskt, utan mer elegant och diskret samtidigt som det är effektivt. En annan fördel är att trycket inte störs av knappar och dragkedjor. Om det finns en ficka på vänster sida så är rekommendationen att trycket placeras precis ovanför denna.

Höger bröst

En placering på höger bröst är inte lika vanlig som på vänster sida. Dock finns det absolut tillfällen där det är lämpligt. Det kan exempelvis vara om det finns två olika logotyper så som ett huvudbolag och en underavdelning. Eller om det ska finnas ett tryck med namn eller titel utöver loggan.

Det är ovanligt att någon väljer ett tryck endast på höger bröst utan detta fungerar mer som ett komplement till ett tryck på vänster bröst.

Ovansida rygg

Tryck på ovansida rygg ger en mycket bra exponering av trycket. Det lämpar sig för profilkläder som till exempel används på event, mässor eller i yrken där man arbetar mycket med ryggen vänd utåt såsom hantverkare. Denna position kan även användas som kompletterings placering om man vill ha någon slogan eller en webbplatsadress.

Nederkant rygg

Väljer du ett tryck på ovansidan rygg så kan du komplettera med en slogan eller en hemsideadress på nederkant rygg.

Ärmar

På respektive ärm kan du välja två loggor eller något som kompletterar varandra. Detta ger dig unika och personliga profilkläder. Har du ett längre budskap som du vill ha som tryck kan man göra trycket på längden.

Ben

Detta passar extra bra för träningskläder som används av idrottsklubbar och lag. På ena benet kan klubblagets namn tryckas och sponsorer alternativt spelarens namn på det andra benet.

Huvudbonad

Det går bra att välja tryck både på mössor och kepsar. All placering fungerar generellt men den vanligaste placeringen är framsidan då utrymmet på kepsar är begränsat på baksidan.

Bra att tänka på vid tryck på profilkläder

Vilket behov har du?: Tänk över hur många plagg som behövs och i vilka storlekar. Det är även bra att tänka på vilken färg plaggen ska ha; ska alla matcha eller är det olika storlekar? Hur stort ska trycket vara på plagget och i vilket sammanhang kommer plagget att användas. Vilket intryck är det tänkt att trycket ska ge? Ska det vara tydligt eller diskret?

Välj rätt kläder: Vad har ni för användningsområde på kläderna som ska få tryck? Ska dessa plagg användas varje dag? Arbetar ni inne eller ute? Ja det finns några frågor att tänka på innan man väljer. Det som ni ska fundera på är vad ni vill att ert varumärke ska utstråla i plaggen.

Rätt format: För att det ska gå att trycka så behövs trycket oftast i vektorgrafik och det innebär att trycket ska vara i linjer istället för i pixlar. Logotyper är oftast gjorda i vektorgrafik. Vissa tryck som är pixelbaserade går att använda med vissa tryckmetoder.

Hur stort ska trycket vara?: Vilken storlek trycket ska ha beror på vilken placering som du väljer. Brösttryck brukar vara mellan fem och tio centimeter breda. För ryggtryck rekommenderas trycket vara mellan 20 och 30 centimeter. För kepsar och mössor finns det en maxhöjd som är fem centimeter som man får anpassa sig efter. Beroende på om du vill ha en diskret eller utstickande profilering är storlek och placering viktiga faktorer.

Fördelar med profilkläder

Bygga upp ett varumärke handlar till en del om att påverka hur omgivningen uppfattar ditt företag. Om du arbetar målinriktat så ser du till att kunderna associerar dina värden till ditt bolag. Dessutom handlar man hellre av ett varumärke som man känner igen.
Profilkläder är ett effektivt sätt och en del i av att bygga upp varumärket. Med snygga profilkläder ser de anställda ut som proffs och självklart vill du visa upp ditt företagsnamn och logotyp.

En investering i profilkläder har syftet att nå fram med ditt budskap, få nya kunder eller ge kunder någon specifik information. Det finns många fördelar med en bra placering så du får en kostnadseffektiv exponering av både budskap och logotyp.
Det ger företaget eller föreningen en långsiktig och effektiv marknadsföring. Personalen slipper slita på sina privata kläder på arbetet och är i sin tur istället marknadsförare med profilkläder med tryck. En annan bra fördel är att de anställda är lätta att känna igen. Har du exempelvis ett företag där kunderna kommer till ditt företag kan det vara bra att veta vem som arbetar där och vem man kan fråga om hjälp. Utan profilkläder med tryck så kommer personalen se ut som kunderna.

Profilkläder med tryck kan stärka självförtroendet hos personalen och på så sätt bidrar det till en bättre kundkontakt. Profilkläder kan även höja teamkänslan hos personalen där de känner sig som ett sammansvetsat gäng som hjälps åt och arbetar mot samma mål.

Profilkläder med tryck ger kunderna en känsla av igenkänning, förtroende och professionalism. Varumärket är ditt företags identitet och om kunderna känner till företaget och är nöjda innebär det att de kommer minnas det varje gång de ser någon med företagets profilkläder.
Kunder associerar ofta profilkläder med väletablerade företag. Använder du profilkläder så kan det därför uppfattas som att företaget är proffsigt och seriöst.

Vill man dra det lite längre så är profilkläder även bra att ge ut till kunder på exempelvis mässor eller liknande. Det är smart att dela ut som gåvor som samtidigt fungerar som marknadsföring för företaget.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *